I Aarhus Nord skyder nybyggeri op af jorden. Et af dem er Blækhus på Olof Palmes Allé. På papiret ser Blækhus ud til at være lige dét tilbud, især unge, søger. Moderne lejligheder med massevis af faciliteter såsom tagterrasse, fælleslokaler, pakkeboks inde i bygningen og meget mere. Men bag de tykke betonmure er virkeligheden en anden. Indbrud og oversvømmelser i depotrum, overfølsomme brandalarmer, defekte elevatorer og døre, er eksempler fra en næsten uendelig liste af problemer som beboerne dagligt møder.
Af Emilie Rahbek
Flere problemer, mindre fællesskab
Beboerne i Blækhus har på Facebook en gruppe, hvis egentlige formål for beboerne eksempelvis er at arrangere fællesspisning, eller hjælpe hinanden med småting. Dog er det en helt anden form for opslag, der pryder opslagsvæggen. Jo længere ned man scroller på siden, des mere klart bliver det, at stort set alle opslag handler om forskellige problemer. Hvad der gør sig gældende for næsten alle opslag er, at ingen ser ud til at vide, hvem de skal kontakte, for at finde en løsning på deres problemer.
Nikoline er en af beboerne i Blækhus og har boet der siden marts 2024, men trods hendes forholdsvis korte tid i bygningen, ved hun, at et problem sjældent kommer alene.
Som mange andre beboere, er Nikoline stødt ind i flere vanskeligheder, men især hoveddøren har været et centralt problem. Hun er nemlig gangbesværet og har derfor bevidst valgt en lejlighed placeret tæt på hoveddøren. Efter at have været ude af drift i en længere periode, valgte Nikoline at tage kontakt til viceværten, men blev ikke just mødt af forståelse.
“Man kan jo bare bruge en anden indgang, det er ikke noget problem”, fik Nikoline af vide.
Ifølge Nikoline, er tonen fra viceværten generelt uhøflig og det virker ikke til, at de hører efter når beboerne klager, men derimod er mere opsat på at tørre det af på beboerne selv, så de slipper for selv at lave noget.
Lejerne står selv med problemet
En anden beboer, Elisabeth Sørensen, som også agerer beboerrepræsentant i bygningens beboerrepræsentation, har om nogen fingeren på pulsen i forhold til, hvad der rører sig i Blækhus.
Ligesom Nikoline, er det Elisabeths indtryk, at hvis et problem kan gøres til lejerens alene, så er det “modus operandi”, altså det, man gør. I et forsøg på at komme problemerne til livs, har Elisabeth sammen med to andre beboere dannet en beboerrepræsentation tilbage i foråret 2024.
“Repræsentationen er oprettet som et modsvar på, at hverken viceværten eller administrationen tager hånd om de udfordringer, der egentligt er deres ansvarsområder”, Forklarer Elisabeth.
En fremtid lige så sort som blæk
Om forholdene i Blækhus bliver bedre i den nærmere fremtid, er svært at gisne om, men ifølge Elisabeth selv er svaret soleklart: “nej!”. For hende er det klart, at man har valgt de absolut billigste løsningerne i bygningen. Desuden kan hun ikke se, hvordan tingene skulle kunne blive bedre, medmindre der kommer en måde at stille viceværten og administrationen til ansvar på.