Når supermarkedet møder intimitet: er sexlegetøj på hylderne en trussel mod sexshops?

De fleste indkøbslister består af: mælk, rugbrød, tandpasta osv. Nu kan danskerne tilføje et nyt produkt til listen, nemlig sexlegetøj. For nylig har Netto lanceret et sortiment af selvforkælelsesprodukter, hvori forskellige typer sexlegetøj indgår. I takt med at sexlegetøj bliver mere synligt ude i butikkerne, rejser det spørgsmålet: “Hva’ så med de traditionelle sexshops?”

Af Emilie Rahbek

Sex-kortspil i legende farver er en del af det sexlegetøj, der pynter på hylderne i Netto

Foto af Sofie Hagen Simonsen

I Netto i Storcenter Nord skal du ikke gå langt ind i butikken, før du møder en hylde fyldt med produkter under navnet “Mærk By Sinful”. Mærk er en produktserie, som Netto har skabt i samarbejde med online-sexshoppen Sinful. På Nettos Facebookside beskrives produkterne i serien som: “produkter, der er designet til kvinder, der prioriterer velvære og tager sig tid til at nyde de små øjeblikke i livet.”  

Dildoer blandt spotvarer 

Til trods for at man måske ikke umiddelbart forbinder dagligvareindkøb med analkugler, vibratorer og sex-kortspil, tyder det på, at det bliver mere almindeligt med sexlegetøj i supermarkederne. Borgerne i Storcenter Nord virker dog ikke specielt pikerede over Nettos valg om at lancere sexlegetøj.  

“Jeg synes det er fint nok, at det er lettere tilgængeligt for dem, der gerne vil bruge det” og “de kan sælge, hvad de vil” er nogle af reaktionerne, når de handlende kunder bliver spurgt ind til, hvad de tænker om sexlegetøjets indtræden på hylderne i Netto.  

Ingen grund til bekymring 

Men har det konsekvenser for de traditionelle sexshops, at sexlegetøj nu også bliver solgt i supermarkeder? Anna Lysholm Borch, der er ansat ved sexshoppen PEECH, kan både se fordele og ulemper ved, at sexlegetøj er kommet ud i supermarkederne. “Der er helt klart en fordel i, at det bliver aftabuiseret og mere tilgængeligt, men det er klart en ulempe at få en konkurrent på den måde, men også at sexlegetøj bliver en dagligvare og ikke et kvalitetsprodukt”, forklarer hun.  

 Til trods for den nye konkurrent på markedet, er hun dog ikke særlig nervøs for, at det kommer til at gå ud over kundekredsen hos PEECH. Ifølge hende er der en del ting, der går tabt, når man vælger at gå i supermarkedet for at købe sexlegetøj. “Der er en hel masse viden, hjælp og selvuddannelse, der går tabt ved at man bare kan gå i supermarkedet og købe det, så jeg er ikke bange for, at vi mister kunder”, fortæller hun.  

Om sexlegetøj bevæger sig helt væk fra sexshoppen og hen i supermarkederne, er svært at gisne om, men det tyder på, at de traditionelle sexshops ikke har noget at bekymre sig om.