Hjælp: Hent jeres pakker

Skæring Nærkøb knokler derudaf i de her dage for at udlevere de hundredvis af pakker, som er begyndt at hobe sig op i den lille butik. På Facebook råber de efter hjælp, men pakke vanviddet ser kun ud til at tage til i kraft.

(Foto: Andreas Henriksen. For at få leveret de mange pakker ud, så er Ehabs arbejdsuge nu udvidet fra fem dage til seks)

Af: Andreas Henriksen

Onsdag formiddag holder en GLS-vogn parkeret klos op ad indgangen til Nærkøb i Skæring. Den lille lokale kiosk sælger alt fra samosaer og bland selv-slik, når de ikke har for travlt med pakkeudleveringen.

Postmanden står sammenbøjet i pakkevognens lastrum og bakser rundt med det hav af pakker, som han skal have stoppet ind i butikken.  

”Jeg har 218 pakker, der skal afleveres her i dag”, lyder det fra postmanden, Ehab.

Det kunne lyde som et uoverstigeligt projekt, og det er også lige præcis, hvad det er.

For så sent som i går, har Skæring Nærkøb råbt om hjælp på en lokal Facebook-gruppe. Butikken opfordrer i et opslag de lokale borgere til at hente deres pakker så hurtigt som overhovedet muligt. Opfordringen kommer, fordi den lille butik allerede nu er ved at drukne i pakker.

Fidia, som står omme bag disken, er i fuld gang med at anrette et fad med Medjool-dadler. Hun synes også, at det er en stor opgave at dele så mange pakker ud.

Black week-stormen
Der er mange borgere, som i den her uge bestiller et uhyggeligt antal pakker hjem. De har nemlig luret, at de kan klare julegaveindkøbene sammenløbende med, at de kan hive et godt tilbud hjem fra black week.

Det flugter også fint med en spørgeundersøgelse, som analyseinstituttet Wilke foretog sidste år. Den undersøgelse fremlagde, at hver fjerde dansker, som var på black week jagt, også kom hjem med mindst en gave, de kunne lægge under træet.

Det kunne være en af forklaringerne på, hvorfor de i den lille butik har ekstra travlt i den her uge

(Foto: Skæring Nærkøb. Lige nu kan Nærkøb stadig holde orden i pakkerne, men hvis kunderne ikke snart kommer forbi og samler deres pakker op, så kan det hurtigt flyde over)

Fidias bøn
Ude i butikken håber Fidia, at kunderne vil komme og hente deres pakke, så snart de får besked om, at den er klar til afhentning.

Det er nemlig en tendens hos de folk, som bestiller mange pakker, at de lader deres ordre hobe sig op.

”Det er smart for dem, der bestiller pakkerne, for så behøves de kun at komme herned en gang”, siger Fidia.

Problemet er bare, at det så tager 10-20 minutter at ekspedere den enkelte kunde, når det er 12 forskellige pakker fra syv forskellige dage, som de skal have med hjem.

Det går også ud over de andre kunder i butikken, som nemt bliver irriteret over at skulle stå og fløjte i et kvarter, før personalet kan stå klar til at parere deres ordre.

Og nårh ja, så ender de mange pakker også med at fylde afsindigt meget i den lille butik.