Sexlegetøj og supermarkeder mødes
Salling Group, herunder Netto, er fra d. 13. november 2024 begyndt at sælge sexlegetøj i deres butikker. Anna, der er ansat i PEECH, synes ikke nødvendigvis udviklingen er udelukkende positivt.
Af: Sofie Hagen
_________________________
Når supermarkedet møder intimitet: er sexlegetøj på hylderne en trussel mod sexshops?
De fleste indkøbslister består af: mælk, rugbrød, tandpasta osv. Nu kan danskerne tilføje et nyt produkt til listen, nemlig sexlegetøj. For nylig har Netto lanceret et sortiment af selvforkælelsesprodukter, hvori forskellige typer sexlegetøj indgår. I takt med at sexlegetøj bliver mere synligt ude i butikkerne, rejser det spørgsmålet: “Hva’ så med de traditionelle sexshops?”
Af Emilie Rahbek
Foto af Sofie Hagen Simonsen
I Netto i Storcenter Nord skal du ikke gå langt ind i butikken, før du møder en hylde fyldt med produkter under navnet “Mærk By Sinful”. Mærk er en produktserie, som Netto har skabt i samarbejde med online-sexshoppen Sinful. På Nettos Facebookside beskrives produkterne i serien som: “produkter, der er designet til kvinder, der prioriterer velvære og tager sig tid til at nyde de små øjeblikke i livet.”
Dildoer blandt spotvarer
Til trods for at man måske ikke umiddelbart forbinder dagligvareindkøb med analkugler, vibratorer og sex-kortspil, tyder det på, at det bliver mere almindeligt med sexlegetøj i supermarkederne. Borgerne i Storcenter Nord virker dog ikke specielt pikerede over Nettos valg om at lancere sexlegetøj.
“Jeg synes det er fint nok, at det er lettere tilgængeligt for dem, der gerne vil bruge det” og “de kan sælge, hvad de vil” er nogle af reaktionerne, når de handlende kunder bliver spurgt ind til, hvad de tænker om sexlegetøjets indtræden på hylderne i Netto.
Ingen grund til bekymring
Men har det konsekvenser for de traditionelle sexshops, at sexlegetøj nu også bliver solgt i supermarkeder? Anna Lysholm Borch, der er ansat ved sexshoppen PEECH, kan både se fordele og ulemper ved, at sexlegetøj er kommet ud i supermarkederne. “Der er helt klart en fordel i, at det bliver aftabuiseret og mere tilgængeligt, men det er klart en ulempe at få en konkurrent på den måde, men også at sexlegetøj bliver en dagligvare og ikke et kvalitetsprodukt”, forklarer hun.
Til trods for den nye konkurrent på markedet, er hun dog ikke særlig nervøs for, at det kommer til at gå ud over kundekredsen hos PEECH. Ifølge hende er der en del ting, der går tabt, når man vælger at gå i supermarkedet for at købe sexlegetøj. “Der er en hel masse viden, hjælp og selvuddannelse, der går tabt ved at man bare kan gå i supermarkedet og købe det, så jeg er ikke bange for, at vi mister kunder”, fortæller hun.
Om sexlegetøj bevæger sig helt væk fra sexshoppen og hen i supermarkederne, er svært at gisne om, men det tyder på, at de traditionelle sexshops ikke har noget at bekymre sig om.
_________________________
Antikvariat på Trøjborg genåbner – mere end bare en boghandler
I midten af november åbnede Lars Rørbæk dørene til Clemens Antikvariat i Tordenskjoldsgade på Trøjborg. Det gjorde han også i 2000, men de seneste år har butikken stået tomt efter en omfattende vandskade. I mellemtiden er efterspørgslen på lyd- og e-bog steget stødt, men ejeren føler sig ikke truet.
Lavet af Agnethe Krabbe Hein
_________________________
Mælkesnitter og franske tilstande: Risskovs børn ryster ikke i bukserne over et farvel til mors madpakke
Følg med når NordNyts kulturrapporter Andreas tager den lokale temperatur på foreslaget om gratis skolemad. Børnene synes, det kunne være “mega fedt” og “virkelig lækkert”, hvis skolen begynder at servere frokost. Anderledes ser det dog ud, når Andreas præsenterer, hvordan skolemad ser ud i Frankrig. Men et farvel til mælkesnitter og pizza er slet ikke nok til at slå børnene ud af kurs i orkanens øje, Veri Centret, mellem Risskov og Vejlby.
Lavet af Marie Hvid Jespersgaard og Andreas Henriksen
_________________________
Aarhus Kommune favoriserer spillesteder i centrum: Hjortshøj er hjem for undtagelsen
Hvert år uddeler både Statens Kunstfond og Kommunerne økonomisk støtte til spillesteder i hele landet. I 2024 havde Aarhus Kommune et budget på 1,1 million kroner, som de fordelte mellem 14 forskellige rytmiske spillesteder. Som de eneste udenfor den Aarhusianske Ringvej, modtog Viruphuset i Hjortshøj, nord for Aarhus, honorarstøtte i 2024.
Af Agnethe Hein
Betingelser for at kunne søge om honorarstøtte: |
Spillestedet afholder mindst ti koncerter årligt fordelt på mindst seks måneder Der er offentlig afgang til støttede koncerter Der tages entré til de støttede koncerter Tilskuddet må kun bruges til honorering af musikere, hvor honoraret maksimalt er 12.000 kroner per musiker |
I 2024 modtog Hjortshøjs Multihus knap 80.000 kroner i honorarstøtte, og står til at modtage samme sats næste år. Ifølge reglerne for at modtage støtte fra kommunen, skal de donerede penge bruges til betaling af kunstnere, mens kulturinstitutionerne selv skal finansiere øvrige udgifter i forbindelse med afholdelse af koncerter. Multihuset øvrige aktiviteter og events støttes i desuden af tilskud til sportsaktiviteter for børn og unge. Over halvdelen af deres årlige budget stammer fra udlejning af faciliteter, private fester, kurser og salg i caféen. Viruphuset, der netop har takket af for sæsonen, afholder mellem 15 og 18 professionelle koncerter årligt. Line-uppet i 2024 inkluderede blandt andre Dicte, Total Hip Replacement og Nabiha. Allan Holtegaard Andersen, der er kontorassistent i kulturcenteret og som står for kalenderstyring hos Viruphuset, fortæller at de ”prøver at ramme en bred palette”.
Viruphuset, der åbnede i 2021, er ifølge daglig leder Lars O. Hansen et forsøg på ”at ændre ”Idrætshal i et lille samfund – konceptet” til et hus, der gav større mening for et bredere befolkningsgrundlag”. Foruden et væld af idrætsgrene, udbyder de derfor foredrag, teater, café, yoga og meget mere. Kulturhusets målgruppe er derfor meget bred, men Lars O. Hansen fortæller at ”kernepublikummet ligger mellem 30 og 55 år”. Han peger samtidig på at beboerne i Hjortshøj i høj grad er kulturinteresserede. “Mange arbejder selv indenfor Kulturområdet, en stor andel af lokalsamfundet er, skolelærere og akademikere og derfor har vi et publikumsgrundlag. Hjortshøj er ikke som Lystrup eller Beder”. Derfor møder Viruphuset stor opbakning i netop Hjortshøj, der bidrager med indsamlinger, sponsorater og frivilligt arbejde, der kan få budgettet til at gå op. Både borgere og arrangører i Hjortshøj ”magter opgaven”.
_________________________
Gratis entré tiltrækker unge: Museum Overtaci oplever besøgsboom
Museum Overtaci i Skejby har indført gratis entré til unge under 27, et tiltag, der har betydet større interesse i det kulturelle i blandt de aarhusianske unge.
Af Martha Back Christensen
I sensommeren åbnede K7-tiltaget op for et hav af nye museumsoplevelser for unge i Aarhus. Et årligt initiativ, der med gratis entré forsøger at få danskere under 27 ud i kulturlivet.
Museum ”Overtaci” i Skejby tog også del i ugens kulturelle fripas. Her oplevede det lille museum et langt højere besøgstal end sædvanligt. Mere end 300 museumsgæster nød af de gratis goder, og dét har sat gang i tankerne hos museumsdirektør Mia Lejsted. Museet har efter K7-ugen besluttet at fastholde tiltaget, fordi det ifølge hende ”gør en stor forskel for de unge”.
De har vurderet, at tabet af penge fra entrébilletter opvejes, idet interessen i udstillingerne er vokset markant. Museet har førhen haft gratis entré for børn under 18, en aldersgrænse, de med fordel nu har rykket op til 27.
I blandt de farverige kunstværker går museumsgænger Frederik Tygesen på 29 år. Ifølge ham sender tiltaget et godt signal om kunstens værdi, han mener, at ”kunst altid skal prioriteres”. Og selvom han ikke selv kan nyde godt af en gratis oplevelse, er han stærk tilhænger af idéen.
For Mia Lejsted er det afgørende, at museet fungerer som en platform for de unges stemmer. For et år siden søsatte museet projektet ”Ung i dag”, der har fokus på fællesskaber og bæredygtigt miljø. Projektet består af en gruppe unge, der i tæt samarbejde med museet, inddrages i arbejdet bag kulisserne. For Mia Lejsted er det vigtigt, at ”de unge får mulighed for at sætte emner på dagsordenen”. For hende er de fremtiden. De unges tanker, bekymringer og drømme skal derfor afspejles i museet.
Og det er ikke kun på museet i Skejby, at K7-ugen har haft en positiv effekt på de unges kulturelle interesser. På landsplan blev over 70.000 entrébilletter indløst på museer og andre kultursteder i år. Det landsdækkende projekt har altså indvundet sig på Danmarks ungdom.
For Museum Overtaci har den gratis entré betydet en ny start, hvor de unge får mulighed for medbestemmelse og store kulturelle oplevelser.